Julklappar och dess historia
Varje jul omsätter julhandeln över 60 miljarder kronor, en summa som till stor del går till julklappar. Leksaker, TV-spel, bakmaskiner, böcker, kläder, pengar, ja allt mellan himmel och jord paketeras in och placeras under julgranen.
Traditionen att ge bort paket på julafton härstammar i Sverige från 1700-talet, då man på julafton knackade på hos någon man kände och när dörren öppnades slängde man in ett paket genom dörren. Detta gjordes även som bus, genom att man istället för paket slängde in exempelvis ett vedträ. Oftast han man skrivit en liten vers eller dikt på vedträet, ibland med humoristiska eller retsamma texter, varpå det gällde att snabbt springa iväg innan mottagaren i fråga hann se vem som levererade detta äldre tiders practical joke. Det är även från denna knackning på dörren, eller klapp på dörren, ordet ”julklapp” kommer från, och den humoristiska versen är en föregångare till vår dags julklappsrim.
Julbocken har spelat en stor roll i julklappsutdelningen tidigare i Sveriges historia. Leken att knacka på och kasta in ett paket eller vedträ genom dörren kommer troligtvis från historien om julbocken. Han knackade på dörren hemma hos folk på julaftonen och delade ut paket till alla familjemedlemmar.
Julbocken som julklappsutdelare fasades senare ut och istället tog den mer moderna jultomten över i slutet på 1800-talet. Bocken har ändå levt kvar som en symbol för julen och de flesta hem har säkert en halmbock uppställd som en av husets julprydnader.
En av de mer berömda julbockarna i moderna tider är den stora halmbocken som varje år sätts upp på Stortorget i Gävle. Den främsta anledningen till att bocken är så känd är inte att den är flera meter hög utan för att det varje år är någon som tänder fyr på den. Vanligtvis händer det innan jul och det är inte många år den har klarat sig så långt som till nyårshelgen.
Sedan 1988 har Årets julklapp utsetts i Sverige av Handelns Utredningsinstitut, HUI. Årets julklapp är en produkt som HUI tror kommer att sälja extra bra just det här året. Kriterierna, listade av HUI, som ska vara uppfyllda för att produkten ska kunna bli Årets julklapp är följande:
1. Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
2. Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
3. Produkten ska representera den tid vi lever i
År 2009 var årets julklapp den mycket omtalade spikmattan. Andra minnesvärda Årets julklapp var 2005 ett pokerset, 1996 Internetpaket, 1994 mobiltelefonen och 1988 bakmaskinen.
Vad tycker du om artikeln? Sätt betyg genom att klicka på stjärnorna:
Lämna en kommentar